Skole
Mange af de unge, vi møder, har tidligere oplevet skolegang præget af udfordringer som manglende trivsel, sproglige og kognitive vanskeligheder, nedsat arbejdshukommelse eller uhensigtsmæssige handlemønstre. Ofte er det komplekse årsager, der har gjort det svært at finde fodfæste i uddannelsessystemet.
Når en ung indskrives på opholdsstedet i Roskilde, er det afgørende for os, at skoleplaceringen er afklaret – og at det skoletilbud, den unge får, er meningsfuldt og tilpasset den enkeltes behov. Vi vægter skole og uddannelse højt og ser det som en vigtig del af en struktureret, udviklende og tryg hverdag.
Alle unge på opholdsstedet har en uddannelsesplan, som de arbejder målrettet med. Vi samarbejder tæt med den unges UU-vejleder og justerer løbende planen, hvis den unge ændrer interesser eller retning. Vi anerkender, at motivation kan svinge, og vi ser det som vores opgave at være nysgerrige på, hvad der giver mening for den enkelte – og at styrke både lysten og evnen til læring.
Vi arbejder ud fra et mentaliserende og anerkendende perspektiv, hvor vi støtter den unge i at forstå egne følelser og reaktioner i mødet med skolelivet. Gennem relationsbåret pædagogik og konkrete strategier styrker vi de unges faglige og personlige kompetencer, så de gradvist bliver bedre rustet til at håndtere de krav og forventninger, der følger med skole og uddannelse.
Vi ser en stabil og tilpasset skolegang som både forebyggende og beskyttende – ikke bare i forhold til fremtidig beskæftigelse, men også som et vigtigt skridt mod et selvstændigt og meningsfuldt voksenliv.
Roskilde byder på mange forskellige uddannelsesmuligheder, og vi har gennem årene opbygget et stærkt og tillidsfuldt samarbejde med flere lokale skoler og institutioner, hvilket giver os gode muligheder for fleksible og individuelle løsninger.