Pædagogik


Vores overordnede mål med barnet, som er anbragt på Skovtoppen er at højne livskvaliteten.
Vi arbejder med at give barnet redskaber til at opnå en selvstændig tilværelse i samfundet og livet. For at nå der hen, støtter vi barnet mod positiv udvikling, hvor den barnet bliver så selvhjulpen og uafhængig som muligt. Når barnet bliver 14 år, vil det derfor være klart til enten at flytte ned på Afdeling77 – Skovkanten, eller til andet hjem såfremt det ikke er muligt for barnet at kunne blive ved os.

KRAP

Vi arbejder ud fra metoden KRAP- Kognitiv, Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik.
Kort sagt så tager KRAP udgangspunk i at vi alle oplever vores tanker som vores egen virkelighed. Med KRAP tror vi på at alle mennesker har ressourcer og at alle mennesker har behov for anerkendelse.
Vi arbejder ud fra en relationspædagogisk tilgang, hvor vi tror på, at det er i relationen mellem mennesker at udviklingen sker. Vi gør os derfor meget umage med at være omsorgsfulde, engageret og trygge voksne som de unge kan have tillid til. Vi har fokus på den anerkendende tilgang, hvor vi værdsætter hinanden som hele mennesker uanset udfordringer og kompetencer.

ADL

ADL står for Almindelig Daglig Livsførelse. ADL er redskaber og læring af livet. Det betyder at vi lære barnet at gå i bad, tage årstidsrelevant tøj på, rydde op og skabe struktur, lave mad, vaske tøj osv. Dette vil altid tage udgangspunkt i det enkelte barn og deres alders samt kognitive niveau.

Konflikthåndtering

Måden vi håndtere konflikter på tager vi udgangspunkt i low arousal. Et barn i affekt profitere ikke at vi går i affekt sammen med barnet, men at vi forholder os rolige og nærværende hos barnet.

Yderligere

Barnet vil altid møde anerkendelse, ros og respekt når denne bor ved os. Vi ønsker at motivere til positiv forandring hos det enkelte barn.
Vi tror på, at små forandringer, skaber større forandringer.

Hverdagen er præget af en synlig struktur der skaber stabilitet og ro til udvikling.